citroËn 8CV "ROSALIE"
ELIGOR / ATALS-UNIVERSAL HOBBIES
Citroën remplace la gamme C4 et C6 par une série de 8, 10 et 15cv. Ces voitures prendront le nom de Rosalie après que l’un de ces modèles, baptisée "La Petite Rosalie" ait battu de nombreux records à Montlhéry.
Ces voitures étaient équipées d’une carrosserie encore plus robuste que celle dela C 4 et dénommée "monopièce". Le moteur n’avait rien de particulier mais était monté sur silentblocs. Ce système avait été inventé par Plymouth aux USA. Citroën en avait acheté la licence et nommé le système "moteur flottant".
Citroën vervangt in 1933 de hele gamma van de C4 en C6 door een nieuw reeks modellen: de 8, 10 en 15cv.Vanwege de gehaalde records door een van deze auto, genoemde “La Petite Rosalie ”, werd de hele gamma omgedoopt tot “Rosalie”.
De auto had een nog beter koetswerk dan de C4 genoemde “monopièce”. De motor had niets bijzonder maar was op rubberen blokken gemonteerd waardoor de auto bijzondere stil was. Dit systeem was niet uitgevonden door Citroën maar door Plymouth in de Verenigde Staten. Citroen had de licentierechten gekocht en het omgedopt tot “drijvende motor”.
La miniature d’Eligor date de la fin des années 70 et reprends un moule Norev des années soixante. Eligor c’est contenté de créer de nouvelles roues et de mouler la miniature en zamak.
La miniature d’ Universal Hobbies date du milieu des années 2000 et est sortie pour les besoins d’une série presse consacrée à Citroën.
Het model van Eligor stamt uit het einde van de jaren 70 van de vorige eeuw en is een opwaardering van een oud model van Norev uit de jaren 60.Eligor heeft slecht nieuwe wielen voor dat model ontwikkeld en de miniatuur in zamak gegoten.
De miniatuur van Universal Hobbies is 40 jaar jonger en komt natuurlijk uit China. Het was gemaakt t.b.v. een franse kioskserie over de geschiedenis van Citroën.
Malgré son grand âge, la miniature d’Eligor supporte encore très bien la comparaison avec sa cadette.
Norev avait à l’époque su bien reproduire les lignes de cette voiture. La courbure des flancs est bien mieux reproduite sur la miniature d’Eligor que sur celle d’Universal Hobbies.
Ondanks een hoge leeftijd doorstaat het miniatuur van Eligor de vergelijking met het model van Universal Hobbies. Norev had toen de lijnen van de echte auto goed weten weer te geven. De kromming van de zijden van de carrosserie vanuit de motorkap tot de achterkant is veel beter behandeld op het model van Eligor dan op het model van Universal Hobbies.
Comme il est d’usage sur une miniature de cette époque, les détails sont gravés dans la masse. Eligor y a ajouté un détail bien curieux. La peinture e été grattée sur la plaque d’immatriculation arrière pour laisser l’immatriculation mieux apparaître. Les feux arrière sont des décalcomanies.
Zoals het toen gebruikelijk was zijn alle details op meegegoten op de Miniatuur van Eligor. De weggekrast verf op het kentekenplaat achter om de deze leesbaar te maken is een leuk detail. De achterlichten zijn eenvoudige stikkers.
En zoals altijd op de miniaturen uit de jaren 60 en 70 moest er wel iets open kunnen gaan. De traitie wordt dus gevolgd want het piepklein kofferdeksel kan geopend worden.
La miniature d’Universal Hobbies comporte bien plus de détails comme l’essuie-glace unique et la poignée de malle. Les détails moulés dans la masse sont peints.
L’intérieur gris clair constitue sans aucun doute le point fort de cette miniature. Le tableau de bord est fidèlement reproduit tandis qu’il est presqu’absent chez Eligor et les contreportes sont très travaillées.
Het model van Universal Hobbies is veel beter gedetailleerd dan dat van Eligor. De ruitenwisser en de handgreep op het, vast, kofferdeksel zijn evenveel los ingezet stukjes. De overige details, waaronder die van de “floating power”zijn of geverfd op bedrukt.
Het interieur in de sterkste punt van dit model. De dashboard is goed weergegeven evenals de deurbekleding. Dit zijn elementen die ontbreken op het model van Eligor.
ELIGOR / ATALS-UNIVERSAL HOBBIES
Citroën remplace la gamme C4 et C6 par une série de 8, 10 et 15cv. Ces voitures prendront le nom de Rosalie après que l’un de ces modèles, baptisée "
Ces voitures étaient équipées d’une carrosserie encore plus robuste que celle de
Citroën vervangt in 1933 de hele gamma van de C4 en C6 door een nieuw reeks modellen: de 8, 10 en 15cv.Vanwege de gehaalde records door een van deze auto, genoemde “
De auto had een nog beter koetswerk dan de C4 genoemde “monopièce”. De motor had niets bijzonder maar was op rubberen blokken gemonteerd waardoor de auto bijzondere stil was. Dit systeem was niet uitgevonden door Citroën maar door Plymouth in de Verenigde Staten. Citroen had de licentierechten gekocht en het omgedopt tot “drijvende motor”.
La miniature d’Eligor date de la fin des années 70 et reprends un moule Norev des années soixante. Eligor c’est contenté de créer de nouvelles roues et de mouler la miniature en zamak.
La miniature d’ Universal Hobbies date du milieu des années 2000 et est sortie pour les besoins d’une série presse consacrée à Citroën.
Het model van Eligor stamt uit het einde van de jaren 70 van de vorige eeuw en is een opwaardering van een oud model van Norev uit de jaren 60.Eligor heeft slecht nieuwe wielen voor dat model ontwikkeld en de miniatuur in zamak gegoten.
De miniatuur van Universal Hobbies is 40 jaar jonger en komt natuurlijk uit China. Het was gemaakt t.b.v. een franse kioskserie over de geschiedenis van Citroën.
Malgré son grand âge, la miniature d’Eligor supporte encore très bien la comparaison avec sa cadette.
Norev avait à l’époque su bien reproduire les lignes de cette voiture. La courbure des flancs est bien mieux reproduite sur la miniature d’Eligor que sur celle d’Universal Hobbies.
Ondanks een hoge leeftijd doorstaat het miniatuur van Eligor de vergelijking met het model van Universal Hobbies. Norev had toen de lijnen van de echte auto goed weten weer te geven. De kromming van de zijden van de carrosserie vanuit de motorkap tot de achterkant is veel beter behandeld op het model van Eligor dan op het model van Universal Hobbies.
Comme il est d’usage sur une miniature de cette époque, les détails sont gravés dans la masse. Eligor y a ajouté un détail bien curieux. La peinture e été grattée sur la plaque d’immatriculation arrière pour laisser l’immatriculation mieux apparaître. Les feux arrière sont des décalcomanies.
Zoals het toen gebruikelijk was zijn alle details op meegegoten op de Miniatuur van Eligor. De weggekrast verf op het kentekenplaat achter om de deze leesbaar te maken is een leuk detail. De achterlichten zijn eenvoudige stikkers.
En zoals altijd op de miniaturen uit de jaren 60 en 70 moest er wel iets open kunnen gaan. De traitie wordt dus gevolgd want het piepklein kofferdeksel kan geopend worden.
La miniature d’Universal Hobbies comporte bien plus de détails comme l’essuie-glace unique et la poignée de malle. Les détails moulés dans la masse sont peints.
L’intérieur gris clair constitue sans aucun doute le point fort de cette miniature. Le tableau de bord est fidèlement reproduit tandis qu’il est presqu’absent chez Eligor et les contreportes sont très travaillées.
Het model van Universal Hobbies is veel beter gedetailleerd dan dat van Eligor. De ruitenwisser en de handgreep op het, vast, kofferdeksel zijn evenveel los ingezet stukjes. De overige details, waaronder die van de “floating power”zijn of geverfd op bedrukt.
Het interieur in de sterkste punt van dit model. De dashboard is goed weergegeven evenals de deurbekleding. Dit zijn elementen die ontbreken op het model van Eligor.